16 amp oplader til elbilen – oplad fra stikkontakten

Med en 16 amp oplader til elbilen kan du få opladet din elbil fra en særlig 230 V stikkontakt, som du kan trække 16 amp strøm fra. Opladningen går dog væsentlig langsommere end med en ladeboks eller ladestander. Men i nødsituation er det den nemmeste måde at få strøm nok på batteriet, til at du kan køre hen til den nærmeste ladestander.

Selv om der kommer flere og flere offentlige ladestandere, og flere og flere virksomheder tilbyder deres besøgende mulighed for at lade elbilen, er der stadig steder i landet, hvor der er langt til den nærmeste lademulighed

Så hvad gør du, hvis du er havnet et sted, hvor der er langt til nærmeste ladestander?

Den fulde pakke - Så er du godt dækket ind

Adaptersæt - CEE 32A

  •  1 x CEE 32A til CEE 16A, 5 x 2,5mm2, max. 11kW
  • 1 x CEE 32A til CEE-blå, 3 x 2,5mm2, max. 3,7 kW
  • 1 x CEE 32A til Schuko, 3 x 2,5mm2, max. 13A,

Vejl. pris

779 kr.

The Charger logo

Fra 779 kr.

Basis pakke - Så har du basisudstyret i orden

Adaptersæt - CEE 16A

  • 1 x CEE 16A til CEE-blå, 3 x 2,5mm2, max. 3,7 kW
  • 1 x CEE 16A til Schuko, 3 x 2,5mm2, max. 13A,

Vejl. pris

469 kr.

The Charger logo

Fra 469 kr.

16 amp oplader til elbilen

Løsningen er, altid at have en 16 amp oplader til elbilen. Derved kan du slutte din elbil direkte til en særlig 230 V stikkontakt med et såkaldt Schuko-stik. Det er et specielt, rundt 3-polet 230 V stik, som du kn trække op til 16 ampere fra.

Opladningen går noget langsommere, end hvis du lader fra en ladestander. Men er der ikke andre muligheder i nærheden, er det den nemmeste måde at få ladet strøm nok på elbilen, til at du kan køre til den nærmeste ladestation.

16 amp opladere forhandles også under navne som CEE adaptere eller mormorstik. Sidstnævnte øgenavn skyldes, at det er en nem måde at få to forskellige stiktyper til at passe sammen. Løsningen bliv især brugt i gamle dage.

Du kan også få opladere med almindeligt stik til en almindelig stikkontakt. Her kan du kun trække maksimalt 13 ampere. Så der vil opladningen gå endnu langsommere.

Lader med begrænset kapacitet

Altså giver en 13 eller 16 amp oplader en meget længere ladetid. Således kan det nemt tage 8-12 timer at lade batteriet i elbilen helt op – og på nyere elbiler kan en fuld opladning tage endnu længere tid. Derfor er det ikke en brugbar løsning i hverdagen.

Men er du havnet et sted, hvor der er langt til nærmeste ladestation, kan du typisk lade din elbil nok til, at den kan køre derhen, ved at lade fra enten en almindelig eller en Schuko-stikkontakt  i en 3-4 timers tid.

For skal du ikke slide unødigt på batteriet, er det vigtigt, at du minimum lader det op til i hvert fald 20 % af sin maksimumkapacitet – og gerne noget mere end det – før du kører videre.

Det skal du sikre dig, når du vælger 16 amp oplader

Vil du være sikker på at have en nødløsning, hvis du ikke kan nå frem til nærmeste ladestander, er en 16 amp oplader en god løsning, altid at have med i elbilen.

Men da det ikke er alle, der har et såkaldt Schuko-stik, er det også en god ide at supplere med en 13 amp oplader. Så er du helgarderet, hvis behovet opstår.

Når du køber opladerne, er det vigtigt, at du vælger en løsning, der har indbygget en identifikator-funktion. Den fortæller ladestyringen i elbilen, at den kun kan trække et begrænset antal ampere under opladningen.

Ellers risikerer du, at sikringerne går hos dem, som du låner strøm fra til din elbil.

Kan du også lade plugin hybridbiler med 16 amp oplader?

Du kan også godt bruge en 16 amp oplader til din plugin hybridbil. Det er dog ikke nødvendigt, da plugin hybridbilen automatisk skifter over til benzinmotoren, når der ikke er strøm nok på batteriet.

Så det er kun i den tænkte situation, hvor du både er ved at køre tør for benzin, og ikke har strøm nok på batteriet, at du kan få brug for en 16 amp oplader til plugin-hybridbilen.