Opladning af elbil pris – Hvad koster det at oplade en elbil?

Prisen på at oplade din elbil afhænger af, hvor du lader den op. Har du en ladeboks derhjemme, er opladningen billigst. Dog afhænger prisen af, hvorvidt du har en abonnementsordning, har leaset ladeboksen, eller selv har købt den. Så en opladning af elbilen kan have en meget forskellig pris. Læs med, og bliv klogere på, hvad det koster at oplade en elbil.

Se vores udregning her: Hvad koster det at lade en elbil op hjemme?

Prisen for at lade din elbil op afhænger af en lang række forskellige parametre. Derfor kan prisen for at oplade elbilens batteri svinge fra ganske få kroner pr. kWh og til helt op til 10 kroner pr. kWh, hvis du lader op ved en ladeboks uden abonnement.

Uanset hvor du oplader elbilen, er det billigere end du vant til at betale for en tankfuld benzin. Men hvor meget du reelt set sparer, afhænger af de faktorer, som vi ser nærmere på her.

Hvor lader du mest?

Når du skal skabe dig et overblik over, hvor mange penge du skal afsætte til opladning af elbilen hver måned, er du først nødt til at få styr på de forskellige parametre, som er med til at bestemme prisen pr. kWh.

Her er den første vigtige parameter, hvor elbilen står, når du lader den op. Lader du mest hjemme i garagen, eller lader du oftest ved en ladestander ude i byen?

Den billigste elpris får du naturligvis, hvis du for det meste lader elbilen op derhjemme. Her kan du komme ned på en elpris, som ligger på eller under den pris, du normalt betaler for strømmen derhjemme.

Ejer, lejer, leaser eller har du en serviceaftale?

Der er dog stadig stor forskel på elprisen, alt efter om du selv har købt og bekostet opsætningen af ladeboksen derhjemme. Du kan nemlig også leje eller lease den. Eller tegne en serviceaftale på din egen ladeboks, hvor strømmen er inkluderet.

Her viser undersøgelser fra FDM, at en serviceaftale med inkluderet strøm er den billigste løsning for dig. Den giver dig nemlig en kontant besparelse på strømmen i forhold til, hvis du betaler direkte til elselskabet. For firmaet som du har tegnet serviceaftalen hos, kan nemlig få elafgiften for strømmen refunderet, fordi den går til opladning af en elbil. Den refusion kan du ikke få fingrene i som privatperson.

Abonnementsordningerne var tidligere de billigste – og gav dig også mulighed for at lade billigt på abonnementsfirmaets ladestandere rundt om i landet. Men priserne på abonnementsordningerne er steget kraftigt de seneste år. Så i dag skal du op og køre rigtig mange kilometer om året, før det kan betale sig.

Hvor mange kilometer kører du om året?

For den næste parameter, som har betydning for, hvad det koster at lade din elbil op, er, hvor meget du kører om året.

Kører du under 2-3.000 km om året, og lader mest derhjemme, kan det bedste betale sig at købe ladeboksen og betale strømmen direkte til dit energiselskab.

Men kører du mere, men ikke over 50.000 kilometer om året, får du den billigste strøm med en serviceaftale på din egen ladeboks.

Først hvis du kører mere end 50.000 kilometer om året bliver en abonnementsaftale billigst. Men her vil du sikkert også lade en del mere ude i byen, fordi du kører så meget.

Så få styr på kilometertallet, ejerforholdet på ladeboksen, og hvor du lader mest! Først da kan du beregne, hvor meget det koster at oplade din elbil.