Zaptec Go
Zaptec Go er udviklet af det norske firma Zaptec. Der er lagt vægt på designet, der er minimalistisk og elegant, men i lige så høj grad på teknologien indeni – og den grønne produktion.
Zaptec Go er den mindste ladeboks med 22 kW på markedet. Den vejer kun 1,3 kg, fylder stort set intet på væggen, og så er den yderst intelligent. Der er ikke noget at sige til, at en Zaptec Go ladeboks hører til blandt de mest populære ladebokse til private.
Zaptec Go
Norsk minimalisme
i lækre farver
Hvis du er til lækkert minimalistisk design i flotte afdæmpede farver, bør du tjekke denne ladeboks ud fra Zaptec.
Ladeeffekt
Op til 22 kW
App styring
Ja
Ladekabel
Nej, købes separat
DC beskyttelse
Ja
Elmåler
Ja
Fejlstrømsrelæ
Ja
Zaptec Go pris
En Zaptec Go ladeboks forhandles hos flere forskellige online forhandlere af ladebokse til elbiler. Priserne varierer en lille smule og ligger typisk mellem 5.300 og 5.800 kr. ekskl. installation.
Prisen på installation afhænger af, hvorvidt installation skal være til 11 kW eller 22 kW. Der er også prisforskelle forhandlerne imellem. Prisen på installation af en Zaptec ladeboks varierer dermed fra ca 3.500 til 6.000 kr.
Det er også forskelligt fra forhandler til forhandler, hvorvidt det koster ekstra at få udskiftet en eksisterende ladeboks. Nogle forhandlere tager ekstra for det, mens andre giver et afslag i installationsprisen, fordi dele af den eksisterende installation kan genbruges.
Hos nogle forhandlere, som f.eks. Zapp, sælges boksen ekskl. ladekabel. Her skal du huske at tilkøbe et type 2 kabel i en ønsket længde.
Fordele og ulemper ved Zaptec Go
Zaptec Go får gode anmeldelser i både Danmark og udlandet. Det kan blandt andet ses på Trustpilot hos forhandleren Zapp, hvor boksen gentagende gange bliver nævnt og får gode anmeldelser for både udseende og brugervenlighed.
Nedenfor kan du se fordele og ulemper ved at vælge Zaptec Go som din ladeboks.
Fordele:
- 80% mindre end tilsvarende ladebokse
- Lækkert design
- Passer til alle elbiler
- Kan fjernstyres via app’en Monta
- Fås i forskellige farver
- Kablet kan låses til ladeboksen
Ulemper:
- Ladekabel skal tilkøbes
Zaptec Go ladeboks med elrefusion
Zaptec Go hører til blandt de ladebokse på markedet, der sælges med mulighed for en abonnementsaftale, der giver elrefusion.
Som privat bruger af en elbil har du ikke mulighed for at søge refusion på elafgiften på den strøm, du bruger til at oplade din bil. Du kan dog få adgang til refusionen, hvis du køber en abonnementsaftale gennem en udbyder.
Prisen på en abonnementsaftale afhænger af udbyderen. Typisk vil den være mellem 65 og 100 kr. om måneden. Til gengæld får du udbetalt refusion for den strøm, du bruger.
Nogle udbydere udbetaler den fulde refusion på 1,12 kr. pr. kWh, mens andre tager en lille bid i administration. Typisk får du udbetalt alt mellem 1,00 og 1,12 kr. pr. kWh, afhængigt af den valgte udbyder.
Zaptec Go specifikationer
Nedenfor kan du se de mest almindelige specifikationer for Zaptec Go, herunder blandt andet størrelse og effekt.
- Montering: Væg
- Mål: 24,2 x 18 x 7,5 cm
- Vægt: 1,3 kg
- Effekt: 22 kW (32 amp, 3 faser)
- Fjernstyring: Monta app
Der er altså tale om en meget lille ladeboks, hvis overflade ikke fylder meget mere end en standard tablet. Med en Zaptec Go skæmmer du dermed ikke facaden på dit hus – eller gør et stort nummer ud af en installation. Ladeboksen er meget diskret.
Selvom boksen fra Zaptec er proppet med den nyeste teknologi, indeholder den op til 60% færre dele end tilsvarende bokse. Det betyder, at den for elinstallatøren er hurtigere at opsætte. Det betyder også, at der i fremtiden er færre dele, der kan gå i stykker.
Ladeboksen er intelligent i den forstand, at den kører på 4G. Det vil sige, at den altid er online, og at den opdaterer og indhenter information automatisk. Den kan også indstilles til primært at bruge grøn energi eller til at oplade på udvalgte tidspunkter; f.eks. når strømpriserne er lavest. Boksen fjernstyres via app’en Monta, som er integrerbar med de fleste nyere ladebokse.
Og så har Zaptec Go naturligvis indbygget elmåler. Det vil sige, at hvis du ønsker et abonnement med refusion af elafgift, skal du ikke foretage dig yderligere efter bestilling af abonnementet; du slipper for at aflæse forbrug og indsende opgørelser. Boksen klarer det hele selv, og udbyderen af abonnementet vil automatisk udbetale refusion til din konto i henhold til aftalen.
11 eller 22 kW?
Zaptec Go kan yde en effekt på 11 eller 22 kW, afhængigt af installationen. Langt de fleste elbiler kører i dag med 11 kW. Men der er ingen tvivl om, at 22 kW er fremtiden, da flere og flere nye modeller kan oplade med den effekt.
At Zaptec Go kan yde op til 22 kW betyder dermed, at boksen er fremtidssikret. Hvis du en dag udskifter din elbil med en nyere model, der kan oplade med 22 kW, behøver du ikke udskifte din ladeboks.
Det kan derfor også være en fordel at vælge installation til 22 kW med det samme. Installationen kan afhængigt af udbyderen være en smule dyrere i første omgang, men det er væsentligt billigere at vælge 22 kW installationen med det samme frem for at vælge 11 kW nu og udskifte kabler på et senere tidspunkt – især hvis der er gravearbejde forbundet med installationen.
Ladeboks med Monta app
Zaptec Go kan opsættes til at kommunikere med app’en Monta. Monta er en all-round app, som producenter og forhandlere af ladestandere kan vælge at indgå et samarbejde med.
App’en giver blandt andet mulighed for selv at bestemme, hvornår du vil have udbetalt elrefusion, hvis du har et abonnement. Den giver også mulighed for at lade smart i den forstand, at du kan fjernstyre ladeboksen til at oplade, når strømmen er grøn eller billig.
En anden virkelig smart funktion ved Monta er, at app’en giver mulighed for at lade andre oplade ved din private ladeboks, hvilket du tjener penge på. Dels kan du selv bestemme strømprisen, når andre lader, og på den måde lave en indtjening, men derudover får du også selv udbetalt elrefusionen for den mængde strøm, andre bruger fra din ladeboks.
Monta har rigtig mange smarte funktioner. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at du ikke nødvendigvis har adgang til alle funktioner, bare fordi du køber en Zaptec Go ladeboks. Visse funktioner kræver et abonnement, og udbyderne af abonnementer kan også have begrænsninger i brugen af app’ens potentiale.
Har jeg brug for en ladeboks?
Med en elbil kan du vælge udelukkende at lade på farten, udelukkende at lade hjemme eller en kombination. De fleste elbilsejere lader fortrinsvis hjemme – og typisk over natten – og lejlighedsvist ude. Derfor har de fleste ejere af elbiler brug for en ladeboks derhjemme.
Er du så heldig, at du kan oplade din elbil på din arbejdsplads, er det ikke sikkert, at det giver mening for dig at købe en ladeboks til hjemmebrug. Du bør dog være opmærksom på, at prisen for opladning ude – og typisk også på arbejdspladsen – er væsentligt højere end prisen på opladning hjemme.
Det skyldes blandt andet, at du kan oplade over natten derhjemme, hvor strømmen typisk er billigst. Derudover kan du tilkøbe et billigt abonnement, der giver mulighed for refusion af elafgiften på den strøm, du oplader din elbil med. Det udgør op til 1,12 kr. pr. kWh og nedsætter dermed den egentlig ladepris markant.
Har jeg brug for et abonnement?
Køber du en ladeboks kontant, betaler du for strømmen til opladning af elbil via dit almindelige elabonnement. Det vil sige, at du vil opleve en markant forbrugsstigning på din elregning.
I Danmark kan du frem til 2030 få refusion for den del af strømmen, du bruger til at oplade din elbil. Det kræver et abonnement, som typisk koster mellem 65 og 100 kr. om måneden, men som til gengæld giver op til 1,12 kr. pr. kWh i refusion – altså tilbagebetaling.
Pengene udbetales automatisk til din konto, hvis du har en ladeboks som Zaptec Go, der har indbygget elmåler. Afhængigt af din udbyder af abonnement, vil pengene enten blive udbetalt ved forespørgsel via Monta app’en, månedligt, kvartalsvist, halvårligt eller årligt.
Hvis du i forvejen får refusion af el, kan du ikke bruge et abonnement til noget. Det gælder, hvis du har elvarme, solceller, jordvarme, varmepumpe eller en husstandsvindmølle. I så fald vil du automatisk få refusion for den strøm, du bruger til at oplade din bil.